Global Meal -voittajat

Voittajat on valittu

Häiriköiden ja Biologian ja maantieteen opettajien liiton yhdessä järjestämä Global Meal -vastamainoskilpailu on ratkennut ja voittajat palkittu.

Kilpailuun saatiin mukaan toista sataa teosta eri puolilta Suomea. Valtaosa kilpailuun osallistuneista teoksista tuli yläkoulujen ja lukioiden oppilailta. Tuomaristo iloitsikin erityisesti Global Meal -kilpailun koululaissarjan kovasta tasosta.

Viime vuosina markkinoille on tullut runsaasti erilaisia kasviselintarvikkeita, jotka korvaavat lihan ruokapöydissä. Trendi on ollut melkoinen ja se näkyy myös kassakoneissa. Tisu-teos kiinnittää huomion siihen, että Valio on lähtenyt kilpailemaan noiden kasvisruokien kanssa tuomalla markkinoille maitopohjaisen korvikkeen niille. Tämä on sikäli loogista, että kyseessä on maidon varaan toimintansa rakentanut yhtiö. Silti kehityksen suunta on hieman takaperoinen.
Viime vuosina markkinoille on tullut runsaasti erilaisia kasviselintarvikkeita, jotka korvaavat lihan ruokapöydissä. Trendi on ollut melkoinen ja se näkyy myös kassakoneissa. Tisu-teos kiinnittää huomion siihen, että Valio on lähtenyt kilpailemaan noiden kasvisruokien kanssa tuomalla markkinoille maitopohjaisen kasvisruuankorvikkeen joka jopa lainaa nimensä tofulta. Tämä on sikäli loogista, että kyseessä on maidon varaan toimintansa rakentanut yhtiö. Silti kehityksen suunta on hieman takaperoinen.

Kilpailussa tavoitteena oli nostaa esiin ruuan sosiaalisia- , eettisiä ja ympäristövaikutuksia vastamainonnan keinoin. Vastamainonnan ideana on esittää kommentti tai kysymys, joka naurattaa tai haastaa miettimään asioita, jotka mainoskuvastossa perinteisesti piilotetaan. Tämä tehdään muuntamalla mainoksen kuvaa, tekstiä tai logoa. Tuomaristo kehui kilpailuun osallistuneiden teosten parhaimmiston vahvaa yhteiskunnallista otetta, kekseliäisyyttä ja visuaalista toteutusta.

Kilpailun avoimen sarjan voitti eläinten oikeuksia esiin nostava, Valion mainosta muunteleva teos nimeltä Vakio/Tisu, jonka on toteuttanut tamperelainen performanssiryhmä Vastatila.

Teos kommentoi kasvisruokatrendin harjalla ratsastavaa Mifu-ruokaraetta ja se on osa maidontuotannon ongelmista keskustelevaa teossarjaa. Tuomaristo arvosti teoksen ammattimaista ja mainoksen omaista kuvallista ilmaisua. Lisäksi teoksen aihe on ajankohtainen ja sopii erinomaisesti ruoka-aiheiseen vastamainoskilpailuun, sillä siinä pohditaan sekä ruokaa, että sen mainontaa.

Karsinassa-teos on ensiluokkainen esimerkki vastamainostyöpajoissa käytetystä yksinkertaisesta tekniikasta, jossa pienillä korjauksilla saadaan käännettyä alkuperäisen mainoksen merkitys päälaelleen. Poistamalla ja lisäämällä sanoja saadaan ohjattua katsojan huomio aiheeseen, josta alkuperäinen mainostaja mieluummin vaikenisi.
#karsinassa-teos on ensiluokkainen esimerkki vastamainostyöpajoissa käytetystä yksinkertaisesta tekniikasta, jossa pienillä korjauksilla saadaan käännettyä alkuperäisen mainoksen merkitys päälaelleen. Poistamalla ja lisäämällä sanoja saadaan ohjattua katsojan huomio aiheeseen, josta alkuperäinen mainostaja mieluummin vaikenisi.

Koululaissarjassa tiukan kisan voittajaksi selviytyi Savonlinnan taidelukiossa opiskelevien Elsa Partasen, Jenni Hirvosen ja Marianne Lehtisen yhteistyönä toteuttama #karsinassa -teos.

Tuomariston mukaan teos on hieno esimerkki siitä, miten yksinkertaisella toteutustekniikalla voidaan tuoda esiin vaikuttava viesti. Teos sai kiitosta sen oivaltavasta aiheen käsittelystä ja hienovaraisesta visuaalisuudesta, joka toimii hyvänä kontrastina sen purevalle viestille. Alkuperäisessä mainoksessa ihmiset nautiskelevat juustosta ja muista herkuista notkuvan pöydän ääressä. Vastamainos muistuttaa, että tuotantoeläinten elämä ei ole juhlaa, vaan niiden elämän tärkeimmät asiat tapahtuvat yksin karsinassa.

Lisäksi koululaissarjassa sai kunniamaininnan espoolaisen Mainingin koulun oppilaan Tommi Uposen Fazerin mainosta muunteleva Lapselta lapselle -teos, joka kommentoi tyylikkäästi ja suorastaan viiltävällä herkkyydellä lapsityövoiman käyttöä suklaan tuotannossa.

Suklaa ja sen tuotantoon liittyvät ongelmat olivat yksi kilpailun osallistujille annetuista valmiista teemoista. Global Meal tuotti siihen liittyvän tietopaketin ja Häiriköt käsittelivät ongelmaa tahollaan. Tämä koululaisen tulkinta kaakaon tuotantoon liittyvästä lapsityövoiman käytöstä on poikkeuksellisen riipaiseva tulkinta aiheesta.
Suklaa ja sen tuotantoon liittyvät ongelmat olivat yksi kilpailun osallistujille annetuista valmiista teemoista. Global Meal tuotti siihen liittyvän tietopaketin ja Häiriköt käsittelivät ongelmaa tahollaan. Tämä koululaisen tulkinta kaakaon tuotantoon liittyvästä lapsityövoiman käytöstä on poikkeuksellisen riipaiseva tulkinta aiheesta.

Kilpailun järjestivät yhteistyössä kulttuurihäirinnän asiantuntija- ja tekijäverkosto Häiriköt-päämaja, sekä Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry. Lisäksi hankkeessa on mukana Eettisen kaupan puolesta ry.

Kilpailun tuomaristossa oli mukana vankkaa osaamista niin vastamainonnan, ruuantuotannon, kansalaisvaikuttamisen kuin opetuksenkin saralta. Tuomaristossa istuivat kuvataiteilija Jani Leinonen, muusikko Paleface sekä edustajat Animaliasta, Eettisen kaupan puolesta ry:stä, Voima-lehdestä ja Biologian ja maantieteen opettajien liitosta.

Same same but different. Moni mainosalan ammattilainen käyttää elämänsä Cannes'n kultaista leijonaa metsästäen. Tällä kertaa kultaiset leijonat jaettiin niille, jotka tekivät osuvimmat kritiikit mainosten esittämästä maailmasta. Siinä, missä mainosten esittämä kuva todellisuudesta on vääristynyt, ovat Jani Leinosen Kultaleijonat puolestaan sopivan vääristyneitä tulkintoja mainosmaailman kovasta ytimestä.
Same same but different. Moni mainosalan ammattilainen käyttää elämänsä Cannes’n kultaista leijonaa metsästäen. Tällä kertaa kultaiset leijonat jaettiin niille, jotka tekivät osuvimmat kritiikit mainosten esittämästä maailmasta. Siinä, missä mainosten esittämä kuva todellisuudesta on vääristynyt, ovat Jani Leinosen Kultaleijonat puolestaan sopivan vääristyneitä tulkintoja mainosmaailman kovasta ytimestä.

Voittajat palkittiin Jani Leinosen Kultaleijona-patsailla, jotka ovat vastamainonnan hengessä valuvikaiset kipsikopiot leijonapatsaista, joilla mainosmaailman parhaimmisto palkitaan vuosittain Cannes Lions International Advertising Festival -tapahtumassa.

Koululaissarjan voittajat saivat lisäksi kasan elokuvalippuja ja kaikki palkitut pääsevät nauttimaan Ruohonjuuren lahjoittamien eettisten herkkukassien antimilla. Koululaissarjan voittajalle jaetaan palkinto Savonlinnan taidelukiolla.

Palkittuihin töihin ja valittuihin paloihin muusta kilpailutöiden sadosta voit tutustua osoitteessa globalmeal.fi/galleria.

Facebook-kommentit
Jaa tämä: