Porissa mainostettiin röökiä

Oliko soveliasta, että Phillip Morris päästettiin lobbaamaan asiaansa Porin SuomiAreenaan? Eikö röökin mainostamisen pitänyt olla kiellettyä?

Marlboroa ja useita muita tupakka-brändejä edustava Philip Morris Finland pääsi järjestämään keskustelutilaisuuden ja edistämään asiaansa Porin SuomiAreenan. Miksi ihmeessä? Tupakan mainostaminenhan on kiellettyä Suomessa.

Philip Morrisin tilaisuuteen osallistuivat muun muassa perheministeri Juha Rehula (kepu), toimittaja Tuomas Enbuske, Helsingin Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala ja Philip Morris Finlandin viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä (joka muistetaan myös turkisteollisuuden lobbarina). Suomalaisten paheita käsittelevät keskustelun tueksi Phillip Morris oli teettänyt tutkimuslaitos Kantar TNS Finlandilla tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten suhdetta paheisiin jädestä karkkiin ja alkoholista grilliruokiin – sekä tupakkaan.

Melko monien mielestä tupakan sisällyttäminen karkkien ja jäden kanssa samaan paheiden ryhmään on ongelmallista. Se, että tutkimusyhtiö ottaa tämän tutkittavakseen on vieläkin ongelmallisempaa ja taas tulee mieleen ette ei ne vastaukset vaan ne kysymyksenasettelut – vale, emävale, tarkoitushakuinen tutkimus, eh?

Taiteilija Ron English tunnetaan erityisesti hänen vuosia jatkuneesta järjestelmällisesti tupakkateollisuuteen kohdistamasta taiteenmuotoisesta kritiikistä. Lisää Ron Englishin ajatuksista voi lukea esimerkiksi täältä tai Häiriköt – Kulttuurihäirinnän aakkoset -kirjasta
Taiteilija Ron English tunnetaan erityisesti hänen vuosia jatkuneesta järjestelmällisesti tupakkateollisuuteen kohdistamasta taiteenmuotoisesta kritiikistä. Lisää Ron Englishin ajatuksista voi lukea esimerkiksi täältä tai Häiriköt – Kulttuurihäirinnän aakkoset -kirjasta

Tupakkateollisuuden metkuja vuosikausia seurannut ja aiheesta kirjan hiljattain kirjoittanut professori Heikki Hiilamo piti Philip Morrisin osallistumista SuomiAreenaan vähintäänkin ongelmallisena.

”Tilaisuudessa Philip Morrisin viestintäjohtaja sai kritiikittä kertoa omaa valheellista viestiään siitä, että tupakkafirma haluaisi vähentää haittoja. Tupakkabisnes sai myös uskonnollisia sävyjä, kun Philip Morrisin viestintäjohtaja vetosi ihmisten armeliaisuuteen suhtautumisessa tupakoitsijoihin – tietenkään mainitsematta että tässä tapauksessa armeliaisuuden tarkoituksena on kerätä tupakkayhtiölle mahdollisimman suuret voitot.”

SuomiAreenan edustajat selittelivät, että kyseessä oli vain ihan viaton yleisen tason keskustelu suomalaisten paheista ja röökifirman viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä kertoi, että kyllä ei tietenkään ollut kyseessä markkinointi. Nuo selitykset eivät oikein kanna. SuomiAreenan vastaava tuottaja Mari Haavisto selitteli organisaationsa puolesta, että tapahtumassa ”saa tuoda esiin ajatuksia ja ideoita, mutta ei kaupata omia tuotteita”.

Täytyy taas kysyä että: ”Stupid or lying?”

Ron English: Breathe.
Ron English: Breathe.

Kertokaas minulle, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni yrityksen tehtävä on ihan lain mukaan tuottaa voittoa osakkaille. Tupakkafirmalla tätä voittoa tavoitellaan myymällä tupakkaa. Eli kaikki tupakkafirman toiminta tähtää tupakan myyntiin ja myynnin maksimoimiseen. Eikö? Toimet, joihin yritys lähtee, tavoittelevat tuota päämäärää, eli sitä, että röpö sauhuaa. Esimerkiksi tutkimuksen teettäminen ja keskustelutilaisuuden järjestäminen SuomiAreenassa ovat osa yrityksen strategista viestintää – eli markkinointia

Miten on mahdollista, että Porin kaupungin ja mediayhtiö MTV:n omistama SuomiAreena salli tupakan markkinoimisen tapahtumassaan? En oikein ymmärrä.

Jotta kyseessä ei olisi pelkästään keskustelutilaisuus, päätti MTV:n toimitus vielä julkaista artikkelin tuosta röökifirman teettämästä tutkimuksesta. ”Suomalaisten suosikki paheet on nyt paljastettu” -artikkelin perusteella Philip Morrisin tiedote näyttää menneen yhteistyökumppanin toimituksessa läpi aika sukkana. Missään kohdassa journalistista prosessia kukaan ei ole näemmä herännyt kysymään tutkimuksen tarkoitusta tai piiloviestiä.

Laatujournalismia kerrassaan.

Ron Englishin Joe Camel -hahmoa kohtaan osoittama huomio kulminoitui lopulta siihen, että tupakkayhtiö luopui sarjakuvamaisesta maskotista, jonka ilmeinen tavoite oli tehdä Camel-savukkeista houkuttelemia lapsille ja nuorille.
Ron Englishin Joe Camel -hahmoa kohtaan osoittama huomio kulminoitui lopulta siihen, että tupakkayhtiö luopui sarjakuvamaisesta maskotista, jonka ilmeinen tavoite oli tehdä Camel-savukkeista houkuttelemia lapsille ja nuorille.