Avara luonto palaa Punavuoreen

Taiteellisen uransa graffitin parissa aloittanut Jussi TwoSeven jatkaa muutama vuosi sitten Salmelan taiteilijaresidenssissä kristallisoituneen eläinteeman tutkimista.  Residenssin jälkeen teeman tutkiminen jatkui Galleria Heinon Avara luonto -näyttelyssä vuonna 2014 ja nyt hän palaa samaan galleriaan.

Avara luonto²⁷ -näyttely mukailee parin vuoden takaisen näyttelyn rakennetta, jossa tila jaetaan jättiläismäisille ja hieman inhimillisemmän kokoisille teoksille. On kuitenkin todettava taiteilijan kunniaksi se, että samasta teemasta on saatu aikaiseksi hyvinkin erilainen näyttely, joka lisää alkuperäiseen teemaan.

Gallerian lisäksi TwoSevenin teoksia on nähty myös gallerian ulkopuolella – viime vuosi meni suuria julkiseen tilaan maalattuja teoksia tehden. Vuoden aikana, Kulttuurirahaston apurahan turvin, hän sääti byrokratian kanssa ja siinä ohessa maalasi Poriin jättiläismäisen karhun pään, Espooseen kanahaukka- ja karhu-sarjat sekä Helsingissä Pasilaan Huuhkajan.

”Puolitoista vuotta sitten, kun hain ensimmäistä lupaa Espoosta, tilanne oli täysin uusi virkamiehille. Sain painia sen kanssa aika pitkään ja ilman apurahaa siitä ei olisi tullut mitään”, TwoSeven kertoo Heinon ripustuksen valmistuttua.

Näin taideapuraha on päätynyt kehittämään byrokraattisia prosesseja. Toivottavasti seuraavat lupaa kyselevät pääsevät helpommalla, kun virkailijoilla on pohjilla muutama harjoituskierros. Lupaprosessien kanssa painimisen lisäksi vuosi suurten seinämaalausten seurassa opetti myös taiteellisesti.

”Kun olen tehnyt isoja maalauksia ulos, niin olen saanut varmuutta työskentelyyn ja kokemusta, ja kyllähän se näkyy muussakin työskentelyssä. Ja kun on tehnyt jotain tyystin uutta, kuten Poriin maalaamaani kolmekerroksisen talon korkuisen teoksen, niin siinä kehittyy. Toisaalta tykkään myös tehdä rajattuja sarjoja pienistä paperille maalatuista teoksista.”

Aika lentää, kun on hauskaa. Tällä videolla aikaa lentää useampikin päivä.

Tällä kertaa Galleria Heinon näyttelyssä merkittävässä roolissa ovat myös käytetyt sapluunat. Kehystetyt sapluunapinot ovat kaikki yksityiskohtia suurissa teoksissa käytetyistä sapluunoista ja niiden kaikkien keskiössä on taiteilijan signeeraus, jonka hän on tavannut sijoittaa hienovaraisesti osaksi suuria teoksia.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun TwoSeven on asettanut näyttelyssä käytetyt sapluunat esille – ensimmäistä kertaa hän kokeili tätä ratkaisua ArtHelsinki-taidemessuilla pari vuotta sitten.

Bubo Bubo Pasilassa ja Bubo Bubo Galleria Heinossa.
Bubo Bubo Pasilassa ja Bubo Bubon yksityiskohta Galleria Heinossa.

”Olen katsellun noita sapluunoita jo pidempään sillä silmällä että ovat itsessään taideteoksia. En myöskään halua monistaa mitään teosta liian montaa kertaa.”

Kehystämällä sapluunat taiteilija myös rajoittaa teoreettisesti loputtomasti monistettavissa olevien sapluunatöiden määrää. Tämä on sikäli kiinnostavaa, että alkujaan sapluunatekniikka on syntynyt juurikin saman kuvan vaivattoman monistamisen mahdollistamiseksi.

”On tylsää maalata samaa teosta liian montaa kertaa. Tähän näyttelyyn olen maalannut samoja töitä, joita olen maalannut viime vuosina ulos seinille ja nyt maalasin ne galleriassa. Kadulle ja galleriaan maalaaminen ovat kuitenkin niin eri asioita. Halusin myös koota kadulle maalaamani teokset yhteen paikkaan ja nyt niistä jää nämä säilyvät versiot – katutilastahan nuo kuitenkin häviävät jossain vaiheessa.”

Taiteilija vietti heinäkuun suljetussa galleriassa ja maalasi metrien korkuisia töitä gallerian seinille pingotetuille kankaille henkilökunnan viettäessä kesälomaa.

Eläinteosten pohjana TwoSeven on käyttänyt omia valokuvia.

”Olen kiertänyt kaikki mahdolliset eläinmuseot ja kuvannut täytettyjä eläimiä. Olisi hieman vaikeaa kuvata eläviä eläimiä joka puolelta siten, että pyytäisi vaikka huuhkajaa poseeraamaan paikalla.”

ROAR! Tästä se lähti jo tohon se meni.
ROAR! Tästä se lähti jo tohon se meni.

Näyttelyn avauduttua Jussi TwoSeveniä odottaa seuraava haaste. Häneltä on tilattu noin sadan neliömetrin kokoinen maalaus Norjan Sandnesiin, joka sijaitsee Stavangerin välittömässä läheisyydessä. Stavanger tunnetaan katutaiteeseen keskittyvästä NuArt-festivalista.

Kuukaudessa pitäisi saada leikatuksi teoksen vaatimat  sapluunat. Kunkin sapluunan koko on 95cm x 130cm ja niillä pitäisi kattaa se sata neliötä, ja valmiiseen teokseen tarvitsee viisi kerrosta maalia. Valmiita sapluunoita tarvitaan yhteensä 325.

Siinä riittää näpräämistä.